loading...
مای فایل
رسول کریمی بازدید : 66 شنبه 01 اسفند 1394 نظرات (0)

بررسی معماری امامزاده زید و امامزاده یحیی

بررسی معماری امامزاده زید و امامزاده یحییدسته: معماری 
بازدید: 1 بار 
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 43 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 76 

ظهور اسلام در آغاز قرن هفتم میلادی بنیاد بسیاری از كشورهای كهن ومتمدن در آن زمان را دگرگون ساخت و قدرت ونفوذ آن در تركستان غربی وپنجاب از یك طرف واسپانیا از طرف دیگر گسترش یافت به این ترتیب با پیدایش تغییرات اساسی در سرزمینهای مذكور،هنر وتمدن كهن آسیا، شمال آفریقا وحتی بخشی از اروپا دگرگون شد وشالوده هنرهای اسلامی كه تركیبی از هنر حكومتهای مغلوب (

 

قیمت فایل فقط 11,500 تومان

خرید

فهرست مطالب:

مقدمه........................................................................... 1

هنرومعماری دوران قاجار.......................................................... 10

موقعیت مكانی امامزاده زید.......................................................... 17

سلسله نسبت امامزاده زید.......................................................... 25

بقعه امامزاده زید وهنرهای تزئینی آن.............................................. 28

نوع بهره برداری از بقعه امامزاده زید.......................................................... 40

شرح حال آصف الدوله (بانی حرم وگنبد امامزاده زید)...................................... 41

موقعیت مكانی امامزاده یحیی.............................................................. 55

سلسله نسب امامزاده یحیی................................................................... 56

نوع بهره برداری از بقعه امامزاده یحیی................................................... 67

طرح حفاظتی امامزاده زید............................................................................ 68

ضوابط طرح حریم حفاظتی منطقه بازار تهران....................................... 69

پیشنهادات حفاظتی و مرمتی..................................................................... 73

فهرست منابع................................................................................... 76

مقدمه

ظهور اسلام در آغاز قرن هفتم میلادی بنیاد بسیاری از كشورهای كهن ومتمدن در آن زمان را دگرگون ساخت و قدرت ونفوذ آن در تركستان غربی وپنجاب از یك طرف واسپانیا از طرف دیگر گسترش یافت. به این ترتیب با پیدایش تغییرات اساسی در سرزمینهای مذكور،هنر وتمدن كهن آسیا، شمال آفریقا وحتی بخشی از اروپا دگرگون شد وشالوده هنرهای اسلامی كه تركیبی از هنر حكومتهای مغلوب (مانند ساسانیان وحكومت بیزانس) با فرهنگ اسلامی بود،شكل گرفت[1].

بدین وسیله از خلیج بنگال تا كرانه اقیانوس اطلس هنری با كیفیتی خاص به دست ملتها واقوام تحت سلطه اسلام پدیدار شد كه دیدی خاص داشت وآن اعتقاد به اصول ومبانی وتعالیم اسلام مانند توحید ومبارزه با شرك بود. بنابراین هنرمندان از سنتهای گذشته قسمتهایی را پسندیده و مورد استفاده مجدد قرارداده اند كه حتی الامكان وابسته به دیانت بوده و شیوه های هنری آن مغایرو متناقض با بیش و اعتقاد جدیدآنان نباشد. در این میان خصیصه ها و ویژگیهای هنری ایران زمین می توانست بیشتر از دیگر هنرها جوابگوی این نیاز باشد و با آن هماهنگی معنوی بیابد.

تشكیل هنر اسلامی تقریبا، با روی كار آمدن سلسله اموی در سال 41 هجری مصادف بود و این امر با انتقال مركز خلافت از مدینه به دمشق بی ارتباط نبوده تغییر مركز حكومت، مسلمانان را مستقیما با هنر بیگانه یعنی هنر ایران و رودم آشنا كرد و از همین زمان بود كه هنر دوره بنی امیه، كه التقاطی از هنر سرزمینهای همجوار بود، راه تازه ای در پیش گرفت[2].

هنر اموی بر اثر رویارویی دین و دولت جدید مسلمانان با سنتهای خاور نزدیك پدید آمده در واقع تمدن امویان در عین حال كه تازه بود، سنتی وكهن نیز بود تازه از این نظر كه در پی قالب های فكری،دیوانی وفرهنگی متناسب با مردم، اندیشه های جدید ونگرش های نوبود: وسنتی از این حیث كه در جهان مفتوحه خود به دنبال این قالبها می گشت. امویان با گزینش الگوهای خود،نه تنها آنها را به روشی خلاق در هم آمیختند بلكه بتدریج آنها را بهبود هم بخشیدند شالوده ای محكم برای تحولات آینده جهان اسلام پدید آوردند. امویان با تختگاهشان دردمشق و لشكركشیهای متعدد علیه بیزانس، بهتر از هر حكومت دیگر با گذشته مسیحی خاور نزدیك آشنا بودند ونیز می دانستند كه حكمرانان امپراتوری وسیعی هستند ؛ و بخش شرقی امپراتوری آنها یعنی ایران و آسیای مركزی، بیشترین غنائم را دراختیار آنها قراردادند ودیدگاهی از روشنترین نمودها وتاثیرات هنری جهانی جدید ودلفریب را پیش روی آنها گشودند[3].

در دوره امویان در زمینه احداث بناهای مذهبی و غیرمذهبی فعالیت قابل توجهی صورت گرفت؛ ازجمله میتوان به بناهای قبه الصخره، مسجد جامع دمشق، قصرالعمره و كاخ المشتی اشاره كرد كه از شاهكارهای معماری اوایل اسلام به حساب می آیند.

منع صورت پردازی و تصویر سازی در آغاز ظهور اسلام موجب ركورد هنر نقاشی در كشورهای تحت تسلط حكومت اسلامی شد. و از این رو تزئینات ونقوش به شكلهای خطی، هندسی وانتزاعی بدل شد. از سوی دیگر اقوام عرب خودعموما بیابانگرد و چادرنشین بودند و لذا سابقه وسبكی در معماری و دیگر هنرهای اصلی نداشتند وهنرشان منحصر بود به نساجی و حصیربافی وساخت بت های مختلفی در هیات جانوران.اما بعدها بود كه ضرورت ساخت مكان عبادت مسلمین و برپایی مساجد باعث شكل گیری هنر معماری اسلامی شد كه تجلی آن را در طیف مختلفی از مساجد دوره های اسلامی شاهد هستیم.

بناهای اسلامی پیوند نزدیكی با نحوه عبادات روزانه مسلمانان دارد. رواج نماز جماعت نیاز به مكان بزرگی برای اجتماع مسلمین داشت. این مكانها در آغاز خانه های ساده ای بودند كه با شاخ وبرگ نخل پوشیده شده بود.اما با پیشرفت وفتوحات مسلمین در سده های نخستین ضرورت ساخت بناهای عظیمی كه گویای عظمت آیین جدید مسلمین باشد. ضرورت یافت[4].

آندره گدار هنر معماری دوره را این چنین توصیف می كند: «معماری اسلام در حالی شروع به كار كرد كه فاقد هر گونه علم واطلاع وسابقه باستانی درهنر معماری بود به عبارت بهتر، كاررا با دست خالی شروع كرد. اسلام هنگامی كه اداره امور امپراتوری وسیع خود را به دست گرفت می بایست خواهی نخواهی به تمام نیازمندیها پاسخ می داد. ساخت بنا هم یكی از آنها بود. بنابراین هر چه از عوامل ومصالح معماری در اطراف خود یافت به كار گرفت ، بدون آنكه نظری نسبت به انتخاب آنها داشته باشد و بدون آنكه اقتضای انتخاب كردن وجود داشته باشد یا بخواهد انتخاب كند. در مرحله اول تمام اقسام طاق را همچون طاق سوری،رومی، بیزانسی و ایرانی را مورد استفاده قرار دارد وستونها وجزرها،آجر وسنگ مرمر، موزائیك،نقاشی ،حجاری وتمام طرق ساختمان وتزئین را كه در كشورهای مفتوحه معمول بود، به كار برد. در آغاز كارفقط فرمان می داد و سفارش می كردولی در چگونگی كار مداخله نمی كرد. اما كمی بعد در راه تربیت وتكامل كارپیشرفت كرد وطولی نكشید كه در آنچه از دیگران تقلید كرده بود تجدید نظر كرد و آنهایی را كه با ماهیت ومقتضای او سازگاری نداشت وغریب می نمود و یا با سلیقه اش منطق نبود، حذف كرد و درواقع از كسوت سازنده به كسوت معمار ارتفاع یافت[5].

به طور كلی بناهای دوره اسلامی را میتوان به دو گروه عمده تقسیم كرد:

1-بناهای مذهبی. شامل مساجد، آرامگاهها، مدارس، حسینیه ها،تكایا ومصلی ها

2-بناهای غیرمذهبی شامل پلها، كاخها، كاروانسراها ، حمامها، بازارها ، قلعه و آب انبارها

هنر اسلامی بیشتر به ابنیه ای مانند مساجد، عبادتگاهها،زیارتگاه ها و امامزاده ها می پرداخت. مركز هر آبادی وجمعیتی مسجد بود كه در اطراف آن مراكز و اماكن ضروری، تعلیماتی ،عام المنفعه ،تشریفاتی وسپس بازار و خانه ها قرار می گرفتند.

د رمعماری مذهبی ومساجد از آنجاییكه تزیینات تصویری كه جنبه ای از بت پرستی به شمار می آمد، باعث توجه شدید به تزئینات انتزاعی شد. به زودی این خود ارزش خاصی پیدا كرد و آن اینكه تعمق بیشتری را فراهم آورد، كه به همین دلیل قابهای تزئینی كه كمی از سطح زمین بالاتر بودند اهمیت بسیاری یافتند و بنابراین در ارتفاع مناسبی واقع شدند كه در دید مردمی كه روی زمین می نشستند قرا رگیرد. چه این تزئینات از لحاظ معماری زیبا باشد و چه از لحاظ عملی هدف آنها یكی است و عبارت است از حل كردن موضوع برای توده های حجیم و جایگزین كردن آن تصاویر واقعی با واقعیتی كه كمتر ملموس است وشكل آنها حتی موقع اجرا هم تغییر می كند. این كار بوسیله تكرار واحدهای مختلف به طور غیر معین صورت می گیرد، ستون ها- طاقگان ها، سلولهای كندویی سقف (مقرنس) و به خصوص اشكال گوناگون تزئینات كاربردی: گل وگیاهی ،مهندسی وكتیبه ای . اینكه استاد كاری كه این تزئینات را پدید آورده از هم در آمیختن رنگها، مواد، بافتها و دور نمایه های طرحها واقعا لذت می برد.چندان مورد بحث نیست، لكن تزئینات اسلامی مفهومی بیش از این دارند. هر كدام از سه گروهی كه ذكر شدند: گل وگیاهی، هندسه ای وكتیبه ای ابعاد عمیق تری دارند[6].

تنوعهای بی پایانی كه استادكاران اسلامی توانستند در نگاره های گل وگیاهی به كار گیرند وكلمه آرابسك[7]را وارد زبانهای اروپایی كردند، خودگویای غنای خلقت خداوند است و اغلب هم به عنوان اشاره ای نمادین به بهشت وخداوند تعبیر می شوند. تزئینات هندسی سطوح و نقوشی را درلایه های مختلف به نمایش میگذارند كه ورای قابی كه آنها را محصور كرده ، ادامه می یابند واین در هر دو صورت اشاره ای آشكار به بی كرانگی است. بالاخره تزئینات كتیبه ای كه در مساجد وامامزاده ها یافت می شوند صریحا وآشكارا توجهی به مضامین مذهبی دارند كه اینها شامل آیاتی از قرآن و احادیث مختلف می باشند[8].

در سال 133 هجری قمری با آ‎غاز حكومت عباسیان در عراق پایتخت سابق ساسانیان، یك شیوه كاملا ایرانی بوجود آمد وهنرهای مختلف این عصر با الهام از عناصر دوره ساسانی شكل تازه ای به خود گرفت.

ایجاد شهر دایره ای شكل بغداد و مسجد سامره را میتوان الهام گرفته ازمعماری شهرهاترا ومعماری ساسانی دانست. در همین زمان سلسله های مستقل و ملی مانند طاهریان، صفاریان وسامانیان درایران تاسیس گردید كه در آفرینش هنرهای سنتهای هنری گذشته ایران را تجدید كردند، در این دوران هنرهای تزئینی درخشش تازه ای یافت؛ به نحوی كه در دوره های بعد هنرمندان در سال 133 هجری قمری با اغاز حكومت عباسیان در عراق ، پایتخت سابق ساسانیان، یك شیوه كاملا ایرانی بوجود آمد وهنرهای مختلف این عصر با الهام از عناصر دوره ساسانی شكل تازه ای به خود گرفت.

ایجاد شهر دایره ای شكل بغداد و مسجد سامره را میتوان الهام گرفته از معماری شهرها تر او معماری ساسانی دانست. در همین زمان سلسله های مستقل و ملی مانند طاهریان، صفاریان و سامانیان در ایران تاسیس گردید كه در آفرینش هنرهای سنتهای  ، هنری گذشته ایران را تجدید كردند.در این دوران هنرهای تزئینی درخشش تازه ای یافت، به نحوی كه در دوره های بعد هنرمندان از آنها الهام گرفتند[9].

در نیمه اول قرن پنجم هجری در ایران حكومت سلجوقیان تاسیس شد كه حدود 150 سال دوام یافت.این دوره معماری و هنرهای وابسته به آن مانند آجركاری وگچبری نیز با  الهام از معماری عصر پیش از اسلام به شكوفایی رسید. در این دوره حتی اشیا نسبتا بی ارزش هم كه برای عامه مردم تولید می شد از كیفیت بالایی برخودار بود[10].

در اوایل قرن هفتم هجری، هجوم مغولان ، بسیرای از كشورهای اسلامی از جمله ایران را به ویرانی كشید، ولی دیری نگذشت هك مغولان فرهنگ و سنن ملل مغلوب را پذیرفتند وحتی حامی هنر وهنرمندان اسلامی شدند

با تاسیس سلسله ایلخانیان در ایران بزودی مراكز حكومت آنان مانند تبریزی، بغداد ،سلطانیه واصفهان محل اجتماع هنرمندان شد و بناهای مذهبی و غیر مذهبی متعددی در قسمتهای مختلف ایران با تزئینات بسیار برجسته گچبری و آجركاری بناشد. در اواسط قرن هشتم هجری، حمله تیمور بار دیگر شهرها و مراكز اسلامی را به ویرانی كشید، ولی دوباره شهرها آباد شد و سمرقند وبخارا پایتخت تیموریان گردید و بابناهای متعدد مذهبی وغیرمذهبی آراسته شد. در تزئینات این بناها از كاشیكاری معرق، كه بهترین نمونه كاشیكاری می باشد، استفاده شده است. در اوایل قرن دهم هجری صفویان در ایران به حكومت رسیدند و به ترتیب شهرهای تبریز، قزوین واصفهان را به پایتختی برگزیدند.در این زمان هنرهای مختلف بویژه معماری شكوه و زیبایی خاص یافت و بناهای مختلف این دوره با تزئینات متنوع كاشیكاری- كه بتدریج جایگزین آجركاری و گچكاری دوره های قبل گردیده بود-آراسته شد. از قرن چهاردهم هجری به بعد، معماری وتزئینات به شیوه دوره های قبل ادامه نیافت و تزئینات جدید جایگزین معماری سنتی گردید[11].

از آنجائیكه دو بنای مورد بحث ومطالعه مجموعه تحقیقی حاضر، یعنی امامزاده های زید و یحیی متعلق به دوران قاجار می باشند، قبل از بررسی دو امامزاده مذكور به شرح ویژگیهای هنر و معماری دوران قاجار پرداخته می شود.

 


[1] -كیانی، 1377،ص3

[2] -همانجا

[3] -اتینگهاوزن، 1378،صص 18و19

[4] -گشایش، 1384،ص 175

[5] -گدار،1377،ص 345

[6] -هیلن براند، 1383،ص 168

[7] -arabesqe به مفهوم اسلیم

[8] -همانجا

[9] -كیانی، 1377، ص 4

[10] -اتینگهاوزن، 1378،ص 494

[11] -كیانی، 1377،صص 4و5

قیمت فایل فقط 11,500 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی معماری امامزاده زید و امامزاده یحیی , معماری امامزاده زید امامزاده یحیی معماری و هنر

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
دانلود ناب ترین پایان نامه thesis، پروژه project، مقالات انگلیسی همراه با ترجمه، گزارش کاراموزی, کتاب, مطالب آموزشی, نرم افزار, طرح های توجیهی,پاورپوینت,Word, PDF,تحقیق ,جزوه های دانشگاهی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3357
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 156
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 385
  • آی پی دیروز : 73
  • بازدید امروز : 2,697
  • باردید دیروز : 108
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 2,697
  • بازدید ماه : 2,697
  • بازدید سال : 70,844
  • بازدید کلی : 656,049
  • کدهای اختصاصی