loading...
مای فایل
رسول کریمی بازدید : 83 دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله در مورد تأثیر بازار آزاد در اشتغال

دانلود مقاله در مورد تأثیر بازار آزاد در اشتغالدسته: حسابداری 
بازدید: 1 بار 
فرمت فایل: docx 
حجم فایل: 8 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 11 

بازار آزاد روی كاغذ یكطوری موفق است اما خود بازار آزاد چند پیش شرط دارد كه عبارتند از نظم و قانون، امنیت اشخاص و دارایی ها، تعادل بین رقابت و تعاون، تقسیم مسئولیت ها و پراكندگی قدرت، انتقال قوه قضایه، روابط بین المللی از نظر سیاسی،تحرك اجتماعی، اعتماد به دولت، اشكال در آمد رقابت، آزادی اطلاعات همراه با مخالفت یك پول ثبات و یك نظام قابل اتكا و كار

 

قیمت فایل فقط 4,800 تومان

خرید

بازار آزاد روی كاغذ یكطوری موفق است اما خود بازار آزاد چند پیش شرط دارد كه عبارتند از:

نظم و قانون، امنیت اشخاص و دارایی ها، تعادل بین رقابت و تعاون، تقسیم مسئولیت ها و پراكندگی قدرت، انتقال قوه قضایه، روابط بین المللی از نظر سیاسی،تحرك اجتماعی، اعتماد به دولت، اشكال در آمد رقابت، آزادی اطلاعات همراه با مخالفت- یك پول ثبات و یك نظام قابل اتكا و كار آمد بانكی، نظارت یا اجرای انحصارهای طبیعی توسط دولت، چترهای حمایتی، تشویق نوآوری به ویژه بیمه و اعمال علامت تجاری و حفظ حقوق آثار مهمترین هدف انسانها مطلوبیت می باشد. عامل آن بودجه- سلیقه و رضایت مندی نوع ان را انتخاب نموده از نظر كار به مقدار اوقات فراغت و ساعت كار و مقدار پول بر می گردد به نوع سلیقه فردی.

هدف بنگاه اقتصادی كسب سود است.
هر چه دستمزد كمتر باشد هزینه نیروی كار كمتر است و تقاضا برای نیروی كار بیشتر می شود.
زمانیكه قیمت بالا برود تعداد نیروی كار بیشتر می شود و استفاده از آن به علت قیمت بالا كم می شود و زمانی كه تقاضا برای كار زیاد باشد و قیمت پایین باشد اختلاف خوب نیروی كار به ۲۰۰۰ نفر می رسد.شرط اساسی آن انعطاف پذیری قیمتها می باشد و دستمزدها كه شرط اصلی بازار آزاد می باشد.در كشورهای جهان سوم چسبندگی دستمزد به سوی پایین وجود دارد.

آموزش در كشورهای جهان سوم:
نیروی انسانی مهمترین عامل توسعه می باشد و سرمایه های مادی و مالی یك ابزار توسعه می باشد.
پایه ثروت اصلی ملتها نیروی انسانی توسعه یافته است. نیروی انسانی كه بر مبنای فرهنك تخصص، آموزشی كمك كند به بهره وری مفید باشد نیروی انسانی كه بهره ور نباشد هیچ عامل دیگری جایگزین آن نمی باشد ممكن است رشد داشته باشیم ولی توسعه نداریم. از ۳۰تا۴۰ سال پیش تفكر بر این بوده كه نظام آموزشی اثر مؤثر در بهره وری و نیروی كار دارد.
آموزش و رورش همگانی و ابتدایی بعد از چندین سال كه همگان با سواد شدن و سطح سواد بالا رفت هیچ نوع تحول صورت نگرفت از طرفی سرمایه صرف آموزش شد و از طرفی تحولی صورت نگرفته بلكمه فقر افزایش یافته چرا؟
برای جواب باید به چند محور اشاره نمود.
از جمله: در دهه ۶ میلادی شاخه ای از اقتصاد آموزش احداث گردید كه بحث فایده آموزش را مورد بررسی قرار می دهد و كار ان بررسی هزینه داشن آموز در سال و از طرف دیگر به عنوان خروجی بحث بهره وری می باشد.
بهره وری نیروی كار از دو جهت مورد بررسی قرار می گیرد.
۱٫ با افزایش دانش و تخصص فرد بیشتر تولید خواهد كرد.
۲٫ با دانش و تخصص انتظار می رود شعور و فرهنگ و پیش رفتاری نیروی انسانی به رشد و توسعه مؤثر باشد با مطالعاتی كه در كشورهای جهان سوم وصرت گرفته نشان می دهد از یك طرف بهره وری نیروی كار چندان افزایش پیدا نكرده و علت انكه می گوییم تفاوتی وجود ندارد این است كه تفاوت در آمدی وجود ندارد و افراد تحصیل كرده كمتر از افراد تحصیل كرده كشورهای پیشرفته می باشند و از نظر در آمدی هم فرق دارند.

دومین جمع بندی بدین صورت می باشد:
۱٫ عدم تحرك و عدم كارایی در نظام آموزشی و مهمترین بحث بحث روشهای یادگیری می باشد. روش یادگیری روشی است كه فقط نسبت امتحان و از بر كردن است كه بر مبنای تحقیق و تحول.
۲٫ بحث تبحر و نا اگاه بودن معلمین: در كشورهای جهان سوم معلمین به علت كمبود اقتصادی و سطح توقع كم كاری می كند و در این كشورها اقتصاد آموزشی رعایت نمی شود و نظام آموزشی و اداری عدم تحرك و ناكاآیی را دارا می باشند.

در بحث خروجی بهره وری نیروی انسان كم است. زیرا نه قدرت تفكر و خلاقیت را ندارد و از رطفی با نیازهای واقعی كشورهای جهان سوم تناقض دارد.
خانواده ها به دلیل انتظاری كه از تحصیل دارند و عموماً فكر می كنند در شرایط بیكاری افراد تحصیل كرده موفق ترند فرزندان را به دنبال تحصیل فرستاده و بر اساس بازار روز كار و ارایه تحصیل در آن رشته می كند.

برنامه ریزی آموزشی همراه با شرایط و نیاز جامعه باید باشد. آموزش و پرورش سر چشمه گرفته شده از نظام اموزش و پر الگو از نظام اموزشی كشورهای استمارگر.
نظام اموزشی عالی هم مانند نظام آمنوزشی اولیه می باشد خروجی متناسب با نیاز جامعه نمی باشد.
یكی از ویژگیهای دانشگاههای كشورهای جهان سوم باید انعطاف پذیر باشد و لحظه ای عمل كند و بر اسا نیاز قوی و لحظه ای جامعه پذیرش داشته باشد.
دانشگاه علاوه بر مهارت باید شخصیت و تفكر را برای دانشجویان فراهم اورد. تا به دنبال خلاقیت و ابتكار روی آورد. ورودیها كه شامل اقتصاد خانواده و شخصیت خانواده در موقعیت ورودی و خروجی تأثیر دارد.

ورودیها كه شامل قدرت یادگیری فرداست سرچشمه گرفته است از:
اقتصاد خانواده= میزان فقر یا نبود فقر 
تغذیه= نوع بارداری مادر و تغذیه مادر و نوع تغذیه كودك چه قبل از تولد و چه بعد از تولد
بهداشت= نوع بارداری و تنوع روحی مادر چه قبل از تولد در رابطه با كودك
همشأن بودن= ازنظر محیطی و اقتصادی
آموزش و پرورش تنها توسعه نیرو نیست بلكه قبل از ورود به آن و دوران اولیه نیز مهم می باشد.

دكترین رشد متعادل اقتصاد ورود باطل:
مدلهای رشد توسعه تجربه ای از كشورهای توسعه یافته دنیا می باشد و ما نیز از تجربه آنها استفاده و توسعه دست می یابیم. در نظر رشد رستو یكسری صنایع به عنوان صنایع پیشرو رشد یافته و در نتیجه بقیه صنایع بدنبال ان توسعه می یافت. مثلاً در انگلستان صنعت نساجی رشد كرده و بقیه صنایع هم بدنبال ان توسعه یافته اند. اما در مدل رشد اقتصادی متعادل، اقتصاد باید بطور متعادل حركت كند و اگر یك قسمت به تنهایی پیشرفت كند قسمتهای دیگر توسعه نخواهد یافت در این مدل همه بخشها بصورت همزمان رشد می یبند بنیانگذار این مدل ااقی نوركس می باشد كه او را رزن اشتاین و وودن ادامه دادند.
اقتصاد كشورهای جهان سوم دچار دوره باطل فقر می باشند. دوره باطل فقر بدین صورت است كه سرمایه كم می باشد در نتیجه كارایی تولید به دلیل كاهش بهره وری تولید كم می شود مثلاً در یك زمین كشاورزی در صورت عدم سرمایه گذاری بجای استفده از تراكتور و تكنولوژی بایستی از نیروی انسانی و بیل استفاده كرد. زمانیكه كارایی تولید در امد كاهش می یابد در نتیجه ۲ اتفاق می افتد. 
۱٫ پس انداز كم می شود
۲٫ تقاضا كم می شود كه همین باعث كاهش سرمایه گذای و این دوره هموراه ادامه خواهد داشت.

سؤال: دور باطل چگونه شكسته می شود؟
عمدتاً بویژه در دهه ۷۰ میلادی تمركز بر سرمایه بود كه كشورهای صنعتی و پیشرفته انجام داده و موفق شدند.

نكته اول:
نظریه هایی همچون روستو سرمایه گذاری را در صنایع پیشرو انجام داده اما نظریه رشد متعادل اقای نوركس معتقد است در تمامی بخشهای اقتصادی سرمایه گذاری كنیم بخشهایی كه حداكثر بهره وری سود اجتماعی را داشته باشند. یك تفاوت بایستی میان سود اجتماعی و سود فردی قائل شویم. 
مثال آقای نوركس در مورد سود اجتماعی : اگر كارخانه بزرگ كفش كه روزانه ۳۰۰۰۰ جفت كفش تولید كند بعد از یك مدت دچار مشكل می شویم اما اگر یك كارخانه با روزی ۱۰۰۰ جفت كفش و كارخانه مواد غذایی و كارخانه لوازم خانگی و … و صنایع مكمل ایجاد نمائیم بازده اجتماعی انها بیشتر می شود بدین صورت كه كارگر كارخانه كفش از لوازم خانگی و كارگر لوازم خانگی از مواد غذایی و كفش استفاده می نماید . مهمترین اتفاقی كه در اینجا می افتد كاهش ریسك عدم فروش می باشد.
نكته دوم: 
اقای نوركس: كشورهای جهان سوم مشكل عدم فروش و عدم وجود بازار می باشد بای اینكه بازار فروش افزایش یابد نوركس دو راه حل ارائه می كند ۱٫ تبلیغات و بازاریابی را افزایش می دهد. ۲٫ كاهش سطح قیمتها و افزایش قدرت خرید مردم.
مبنای تئوری نوركس اینستكه عرضه تقاضای خود را ایجاد می كند ( قانون say) مهمترین عهده مشكل كشورهای جهان سوم نمی توانند كالا تولید كنند به نظر نوركس سرمایه گذاری همه جانبه و متنوع باعث تقسیم نیروی كار افزایش بهره وری مواد اولیه افزایش مهارتهای فنی گسترش ابعاد بازار و استفاده مطلوبتر از منافع بالا سری اجتماعی و اقتصادی می گردد.
نكته سومی كه نوركس در تئوری خود بیان می كند اینستكه كشورهای جهان سوم علیرغم اینكارها دارای بازار كوچك می باشندو درواقع تون تولید انبوه را ندارند و بحث در مورد تجارت خارجی و رفع موانع تجارت خارجی می باشد و بویژه توصیه به همكاریهای منطقه ای می كند كه چند كشور محصولات یكدیگر را استفاده و بازار مصرف هم باشند و بطور خلاصه سیاستهای اقتصادی درهای بازار را برای كشورها توصیه می كند.

ایرادهای نظریه نوركس: 
۱٫ سرمایه گذاری همه جانبه خارج از توان و منابع مالی كشورهای جهان سوم می باشد.
۲٫این نظریه تأكیدش بر ایجاد صنایع نوین می باشد در صورتیكه در كشورهای جهان سوم صنایعی قدیمی وجود دارند كه این تئوری برای افزایش بهره وری آنها راهكاری وجود ندارد.
۳٫ با توجه به كمبود نیروهای متخصص و سرمایه گذاری در تمام ابعاد تقاضا برای نیروی كار متخصص بشدت بالا می رود.
۴٫با توجه به بیكاری زاد در كشورهای جهان سوم(تراكم) زیاد سرمایه در مراحل توسعه ضروری بنظر نمی رسد. درنقطه مقابل دكترین رشد متعادل اقتصادی مفهوم رشد نا متعدل اقتصادی را داریم. به عقیده آقای هیرشمن هیچ كشور در حال توسعه ای وجود ندارد كه به اندازه كافی سرمایه و دیگر منابع داشته و بتواند آنرا بطور همزمان در تمام بخشهای اقتصادی به جریان اندازد. بنابراین سرمایه گذاریها می بایستی در صنایع یا بخشهای منتخب یا پیشتاز صورت گیرد البته تنها زمانی سیاست رشد اقتصادی نا متقارن با رشد مداوم اقتصادی همراه خواهد بود كه دولت با اعمال سیاستهای دقیق همانند برنامه ریزی سیاستهای پولی و مالی و فشارهای تورمی را از جمله مصرف را كنترل نماید

قیمت فایل فقط 4,800 تومان

خرید

برچسب ها : دانلود مقاله در مورد تأثیر بازار آزاد در اشتغال , تأثیر بازار آزاد در اشتغال دانلود مقاله از مگ ایران دانلود مقاله حسابداری دانلود مقاله در مورد تأثیر بازار آزاد در اشتغال دانلود مقاله فارسی

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
دانلود ناب ترین پایان نامه thesis، پروژه project، مقالات انگلیسی همراه با ترجمه، گزارش کاراموزی, کتاب, مطالب آموزشی, نرم افزار, طرح های توجیهی,پاورپوینت,Word, PDF,تحقیق ,جزوه های دانشگاهی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3357
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 23
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 280
  • آی پی دیروز : 135
  • بازدید امروز : 842
  • باردید دیروز : 208
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,842
  • بازدید ماه : 10,325
  • بازدید سال : 67,381
  • بازدید کلی : 652,586
  • کدهای اختصاصی